Faktaruta:
Praoplats: Odd Molly
Yrke: Butikschef
Arbetsuppgifter:
Mina arbetsuppgifter var första dagen att ta ut de gamla kläderna från butiken och sedan hänga in de nya kläderna som ska ut i butiken och vikas och hängas upp. Andra dagen fick jag vara med min handledaren Julia och mercha butiken, det tyckte jag var jätte kul. Tredje dagen fick jag galeja upp kläder i lagret, då hängde jag upp kläder från kartonger på galjar och sedan hängde jag de i rätt ordning, alltså den minsta storleken först och sedan den största storleken sist. Jag hängde även upp kläderna i modell ordning alltså samma modeller med varandra. Fjärde dagen fick jag även larma kläder och sätta på prislappar. Jag fick även galja upp kläder den fjärde dagen men efter ju mer jag gjorde så fick jag göra mer och mer avancerade uppgifter och det tyckte jag var jätte kul. Jag fick exempelvis hjälpa min handledare att fota jackor på en skyltdocka. Vi satte på dockorna jackor och sedan fotade de och la upp på deras Facebook sida. Den sista dagen fick jag göra samma grejer som det jag har gjort alla andra dagar. Det jag inte fick göra var att sköta kassan men allt annat fick jag antigen göra eller hjälpa till med.
Arbetskläder:
På praktikplatsen.se stod det att man var tvungen att ha enfärgade kläder med inget tryck, eller så kunde man ha Odd Mollys kläder. Jag har en Odd Molly tröja och den hade jag en dag sedan resten utav dagarna hade jag enfärgade kläder med inget tryck på som det stod på praktikplatsen.se.
Arbetstider:
Min arbetstider var tio till fyra förutom på tisdagen då började jag tolv och slutade klockan fem. Varje dag hade jag lunch rast på en timme och då åkte jag och åt lunch. Jag tyckte att mina arbetstider var jätte bra, jag började inte jätte tidigt och jag slutade inte jätte sent heller. På tisdag var det skönt att börja klockan tolv. På fredagen fick jag sluta en timme tidigare, min handledare tyckte att jag hade jobbat bra hela veckan så då fick jag sluta en timme tidigare och det var jätte skönt på en fredag.
Utbildning:
Min handledare Julia har inte gått någon utbildning för att jobba på Odd Molly, hon började som extra anställd på Odd Molly för ungefär 2 och ett halvt år sedan. Efter det har hon bara jobbat sig upp till butikschef. För ungefär ett år sedan började hon som assisterande butikschef, efter att hon hade jobbat som det under ett tag så började den butikschefen som var innan henne att plugga och då fick hon frågan om att bli butikschef. Julia sa till mig att det var först inte självklart att hon skulle tacka ja till erbjudandet eftersom att det är mycket ansvar. Hon är ju den som ska hålla koll på de som jobbar i butiken, hon är även den som får ta mest strider med kunder. Om det skulle vara någon kund som skulle bli arg på en som jobbar i butiken så säger de andra bara att de får ta det med Julia istället eftersom att hon är butikschef. Hon är alltså chefen över butiken.
Om man skulle vilja gå en utbildning för att få lättare jobb inom butiksbranschen så kan man gå handels och om man vill bli butikschef som min handledare var så går det att gå butikschefs utbildningen. Min handledare sa till mig att hon anser att det inte är nödvändigt med en utbildning, hon säger att de flesta jobbar sig upp till exempelvis butikschef som även hon har gjort. Man börjar oftast som en anställd eller bara extra anställd men om man visar framfötterna och är engagerad till att jobba kan man komma högre upp.
Bra att kunna:
Innan jag hade praoat på Odd Molly så viste jag ingenting hur saker går till i en butik. Jag viste inte att det var så mycket lager hantering som det var. Jag viste även inte att de hade en Face-Book sida och skötte många försäljningar på, det var jätte kul att få se all arbete bakom alltså innan ett plagg kommer ut i butik.
Det är bra att vara social när man arbetar i butik eftersom det går ut på att prata med andra människor, man vill ju sälja så mycket som möjligt. Det är även bra om man vet lite hur kläder matchar ihop, för att på Odd Molly jobbade det mycket med att kläderna ska se snygga ut. Med det menar jag att kläderna ska hänga snyggt och vara vikta snyggt men även att ett klädhänge ska vara lockande. Det ska alltså finnas ungefär samma färgskala på klädhängen. Typ ett klädhänge kan ha mycket blått, vitt och grått i sig alltså så färgerna matchar tillsammans.
Särskilda egenskaper som kan vara bra att ha som anställd:
Några egenskaper som är bra att ha är att man är stresstålig, glad, positiv och det är bra om man är strukturerad. Det är även bra om man är intresserad utav att jobba i butik man ska vara glad när man träffar kunderna och göra allt för att hjälpa dem på så bra sätt som möjligt.
Min handledare Julia var både stresstålig, glad och positiv därför tycker jag att när jag ser henne jobbar och möter kunder att hon är perfekt för att jobba i butik. Hon är även en tävlingsmänniska så hon tävlar även med sig själv att alltid göra det bästa hon kan för att butiken ska gå så bra som möjligt men även att kunderna och de andra anställda ska trivas så bra som möjligt.
Min personliga reflektion
Jag har haft jätte kul på min prao plats, jag har lärt mig mycket och allt jag fick göra var intressant. Det var även kul att se hur Julia jobbar, hon berättade mycket för mig. Hon berättade exempelvis hur de jobbar och varför det gör en viss sak. Jag tycker att Julia var riktigt duktig på sitt jobb och det gjorde mig ännu mer intresserad utav jobbet, och jag hade kunnat jobba som det i framtiden. Jag hade kunnat jobba som det i framtiden för att jag tyckte att det var jätte kul men också för att jag tycker om kläder jätte mycket. Sedan tycker jag även att jag var bra på att jobba där, jag hade lätt att lära mig det som jag fick i uppgift och alla uppgifter jag fick var även väldigt kul. Jag hade rekommenderat denna praoplatsen till någon som är social men det är även viktigt att man tycker om kläder för annars kan det vara svårt att sälja för om man inte är intresserat av det man säljer så köper oftast kunderna inte det man säljer. Så jag skulle säga att man ska vara glad och positiv men även rättvis. Det kan vara kunder ibland som är arga för något men då är det bara viktigt att vara lugn och försöka lösa problemet så bra som möjligt. Jag är jätte nöjd med min prao plats och jag är jätte glad att jag fick prao på Odd Molly. Min handledare och all annan personal har tagit så bra hand om mig och vad de ska till mig så tyckte de att jag var duktig och att jag hade passat att jobba i en butik, det var jätte kul att höra för mig.